Filmreview: Can you ever forgive me?

Synopsis
Regie
Marielle Heller | Met Melissa McCarthy, Richard E. Grant, Jane Curtin, Dolly Wells |Duur 106 Min. | Jaar 2018 | Taal Engels

Can You Ever Forgive Me? is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van de succesvolle biograaf (en kattenvrouwtje) Lee Israel (Melissa McCarthy). Zij verdiende begin jaren 70 en 80 haar geld door profielen te schrijven over Katharine Hepburn, Tallulah Bankhead, Estee Lauder en journalist Dorothy Kilgallen. Als Lee uit de smaak valt en ze haar boeken niet langer gepubliceerd krijgt, gebruikt ze haar schrijftalent om anderen te misleiden, opgehitst door haar vriend Jack (Richard E. Grant).

Resume
Lee Israel heeft een moeilijk karakter (Jack: “To be honest, you’re not a very nice person, Lee”).  Met een stalen smoelwerk en een ongekend gebrek aan empathie beledigt ze mensen tot op het bot, ongeacht of ze daarmee haar carrière en persoonlijke relaties om zeep helpt. Ze is dan ook een eenzaam en een wat aan lager wal geraakt personage dat haar dagen in een vervuild appartement slijt met het stalken van haar agent en het nuttige van vele glazen whiskey. Haar enige metgezel is haar oude, zieke kat Jersey. Wanneer de dierenarts haar kat niet meer wil behandelen omdat ze een grote betalingsachterstand heeft, verkoopt Lee de brief die ze ooit van Katherine Hepburn kreeg in de periode dat ze haar biografie schreef. Als ze dan ook bij toeval een oude brief van Fanny Brice ontdekt in een bibliotheekboek, deze voor de grap zelf aanvult met een naschrift en vervolgens voor een leuk bedrag kan verkopen, is er geen houden meer aan. Al snel vervalst Lee de ene na de andere brief  van beroemde schrijvers en verkoopt deze als zijnde authentiek. Wanneer ze haar flamboyante vriend Jack in vertrouwen neemt is het hek helemaal van de dam. Zelfs wanneer het bedrog lijkt uit te komen en je zou verwachten dat de twee eieren voor hun geld kiezen, stoppen ze niet. Integendeel, ze gaan nog een stap verder. Ze stelen en verkopen de authentieke brieven en vervangen deze door de vervalsingen. Totdat het net zich sluit en ze door de FBI worden ontmaskerd. Het levert Jack drie en Lee 5 jaar voorwaardelijk en zes maanden huisarrest op.

Review
Melissa McCarthy
wordt geprezen omdat ze blijkbaar ook deze serieuze rol weergaloos weet neer te zetten, maar eigenlijk heeft Can you ever forgive me? een heerlijke komische ondertoon, waar McCarthy zich, zoals gebruikelijk, perfect in weet te schitteren . Hoewel het verhaal natuurlijk triest en deprimerend lijkt, valt er genoeg te lachen. Het cynische en mensenhatende karakter van Israel leidt regelmatig tot lachsalvo’s in de zaal. En hoe onsympathiek ze ook lijkt, we hebben allemaal begrip voor de stappen die ze neemt uit liefde voor haar kat. Net als we snappen dat ze niet schijnt te beseffen dat ze mensen schaamteloos oplicht en zelfs trots is op wat ze presteert (“I’m a better Dorothy Parker than Dorothy Parker!”). Zelfs wanneer het contact met de charmante eigenaresse van één van de boekwinkels waar Lee haar vervalsingen aanbiedt lijkt uit te monden in een vriendschap en misschien zelfs een voorzichtige verliefdheid, kiest Lee er niet voor schoon schip te maken, maar verbreekt doodleuk alle contact. Een karaktereigenschap die als een rode draad door haar leven lijkt te lopen. Iets wat ook pijnlijk duidelijk wordt in een gesprek dat Lee voert met haar ex-vriendin Elaine.

Naast McCarthy is er een hoofdrol voor Richard E. Grant. Hij speelt op weergaloze wijze de flamboyante homofiel Jack Lock, die leeft bij de dag en Lee meetrekt in de kunst van het genieten en haar sinds lange tijd weer laat lachen. Maar zijn roekeloze levenstijl zorgt ook voor irritaties en wanneer Lee’s kat sterft door toedoen van Lock en hij geld achterover blijkt te drukken bekoelt de vriendschap en verraadt Lock Lee uiteindelijk bij de FBI in ruil voor strafvermindering. Jaren later ontmoeten ze elkaar weer als Lee toestemming vraagt om zijn aandeel in het verhaal te verwerken in het boek dat tot deze film zou leiden. Lock lijdt dan al langere tijd aan aids en zal niet veel later sterven. Deze laatste scene is,op de dooie kat na, eigenlijk de enige scene waarin Lee zelf enige emotie toont.

Can you ever forgive me? is een prachtige film, waarin drama en comedy op perfecte wijze op elkaar zijn afgestemd. McCarthy lijkt natuurlijk voor geen meter op Israel, maar weet haar desondanks zeer geloofwaardig neer te zetten. Grant weet zich, mede dankzij uitbundige rol die hij speelt, meer dan staande te houden naast McCarthy. Het is een film met heel veel lach, en een enkele traan (al komt die traan pas in de laatste 5 minuten). Daarnaast wordt New York en al haar prachtige boekwinkels heerlijk in beeld gebracht.

Wil je Can you ever forgive me? zien? Klik hier voor de filmagenda.